"Haberin İşçisi, İşçi Haber."
İstanbul
Parçalı bulutlu
15°
34,2505 %0.09
37,0850 %0.16
2.299.274 %-1.761
3.009,40 0,57
Ara
İşçi Haber Bilim Dinozorların neslini tüketen asteroidin gizemli kökeni

Dinozorların neslini tüketen asteroidin gizemli kökeni

Bilim insanları, 66 milyon yıl önce Dünya'da büyük bir yok oluşa neden olan Chicxulub asteroidi hakkında önemli bir keşif yaptı. Yapılan yeni araştırmalar, bu asteroidin Jüpiter’in yörüngesinin ötesinde oluştuğunu ve nadir bir karbonlu kondrit türü olduğunu ortaya koydu.

Science dergisinin internet sitesinde yayımlanan habere göre, Chicxulub asteroidi tarafından oluşturulan yeryüzü katmanlarını inceleyen bilim insanları, asteroidin karbonlu kondritler arasında yer aldığını belirledi. Uluslararası bir araştırma ekibi tarafından yürütülen çalışmada, çarpmanın meydana getirdiği yeryüzü tabakalarından alınan örneklerde eser miktarda rutenyum metali bulundu.

Araştırmanın bulguları, Chicxulub asteroidi'nin, Güneş Sistemi'nin ilk oluşum dönemlerine tarihlenen ve Jüpiter’in yörüngesinin ötesinde meydana gelen çok nadir bir karbonlu kondrit türü olduğunu doğruladı. Bu çalışma, Meksika’nın Yucatan Yarımadası’ndaki Chicxulub köyü yakınlarında, deniz yatağının altında bulunan çarpma kraterinde 2016 yılında yapılan araştırmalarla uyumlu olarak değerlendirildi.

Rutenyum, Dünya'daki nadir elementlerden biri olmasına rağmen, Güneş Sistemi'ndeki gökcisimlerinde 100 kat daha fazla bulunuyor. Köln Üniversitesi'nden kozmokimyacı Dr. Mario Fischer-Gödde’nin liderliğindeki ekip, K-Pg sınırı olarak bilinen Kretase-Paleojen yok oluş dönemine ait yeryüzü katmanlarından alınan beş örnekte rutenyumun 7 kararlı izotopunun oranlarının tutarlı olduğunu keşfetti. Bu bulgular, bu katmanın Chicxulub asteroidi tarafından oluşturulduğunu işaret ediyor.

Araştırma ekibi, 36 ila 470 milyon yıl öncesine tarihlenen diğer beş çarpma kraterinde bulunan rutenyum oranlarının, Chicxulub’daki oranlardan farklı olduğunu ve Güneş’e daha yakın oluşan silisli (S-tipi) meteorlarla uyumlu olduğunu belirledi.

Büyük asteroitlerin, her birkaç yüz milyon yılda bir Dünya'nın yörüngesiyle kesişen yörüngelere fırlatıldığı kaydediliyor. Karbonlu kondritler, Güneş Sistemi’nin oluşumunun hemen sonrasına, yani 4,6 milyar yıl öncesine tarihlenen kalıntılardır ve Güneş'in sıcaklığıyla buharlaşabilen su, karbon ve diğer uçucu molekülleri içerir. C-tipi asteroitlerin Dünya'ya çarpması, yaşamın oluşmasına yardımcı olabilecek su ve organik moleküller sağlayan bir süreç olarak düşünülüyor.

Sonuçlar, American Association for the Advancement of Science (AAAS) dergisinde yayımlandı.

Yorumlar