Neşet Ertaş, Türk halk müziğinin en önemli temsilcilerinden biri olarak, 1938 yılında Kırşehir’in Çiçekdağı ilçesinde dünyaya gelmiştir. Ailesinin müziğe olan yatkınlığı, onun küçük yaşlarda müzikle tanışmasına olanak sağlamıştır. Babasının köydeki tek müzisyen olarak tanınması, Neşet’in müzik serüvenini başlatmıştır. Genç yaşta bağlama ve cura çalmaya başlayan Ertaş, zamanla Anadolu’nun zengin müzik kültürünü öğrenmiş ve bu kültürü kendi yorumuyla harmanlayarak dinleyicilerine sunmuştur.
Ertaş’ın müziği, Anadolu’nun derin ve duygusal hikayelerini yansıtan bir nitelik taşır. Genç yaşta köydeki düğünlerde ve çeşitli etkinliklerde sahne almaya başlayan Ertaş, kısa sürede yeteneğiyle dikkat çekmiş ve yerel müzik sahnesinde kendine bir yer edinmiştir. 1960’lı yılların başında İstanbul’a yerleşerek müzik kariyerine profesyonel anlamda yön vermeye başlamıştır. Burada, dönemin ünlü sanatçılarıyla tanışma fırsatı bulmuş ve birçok farklı müzikal tarza açılım sağlamıştır.
"YAŞAYAN EFSANE"
Neşet Ertaş, Türk halk müziğinin geleneksel ezgilerini modern bir üslupla yorumlayarak geniş bir dinleyici kitlesine ulaşmıştır. "Kırşehir’in Güzel Mavisi," "Yalan Dünya," "Zahidem," ve "Kırmızı Gül" gibi eserleri, onun ustalığını ve Türk halk müziğine olan katkılarını gözler önüne sermektedir. Bu eserlerde, derin bir melankoli ve Anadolu insanının yaşamına dair samimi anlatımlar ön plandadır. Ertaş, halk müziği repertuvarını zenginleştiren eserleriyle dinleyicilerin gönlünde taht kurmayı başarmıştır.
Neşet Ertaş’ın en önemli özelliklerinden biri de, yalnızca müziğiyle değil, aynı zamanda sözleriyle de derin bir etki bırakmış olmasıdır. Şarkı sözleri, genellikle aşk, ayrılık, özlem ve Anadolu’nun kültürel zenginlikleri üzerine yoğunlaşır. Bu sözlerdeki duygu yoğunluğu, dinleyicilerin kendi yaşamlarıyla bağ kurmasına olanak tanır. Ertaş’ın müziği, her yaştan insanın kalbine dokunarak, kuşaklar arasında bir köprü işlevi görmüştür.
Ertaş, sanat kariyeri boyunca birçok ödül kazanmış ve Türk halk müziğinin tanınmasında büyük bir rol oynamıştır. 2004 yılında "Yaşayan Efsane" ödülüne layık görülmüş, 2011 yılında ise "Devlet Sanatçısı" unvanını almıştır. Bu unvan, onun müziğine ve Türk kültürüne olan katkılarının bir göstergesidir. Sanatçının eserleri, yalnızca müzik dinleyicileri arasında değil, aynı zamanda akademik çevrelerde de önemli bir yere sahiptir. Türkiye’de birçok üniversite ve müzik akademisi, onun eserlerini inceleyerek halk müziğinin derinliklerine inmektedir.
"TÜRKÜLER, MİLLETİN SESİDİR"
Neşet Ertaş, aynı zamanda geleneksel Türk müziği ile modern müziği harmanlayarak farklı projelerde yer almış, genç sanatçılara ilham kaynağı olmuştur. Kendisinin ifadesiyle, “Türküler, milletin sesidir.” Bu anlayışla müziğini icra eden Ertaş, müziğinin yanı sıra Türk halk kültürünün yaşatılmasına da büyük bir katkıda bulunmuştur. Geleneksel müziği, sadece geçmişin bir parçası olarak değil, aynı zamanda geleceğin de bir parçası olarak görmüş ve bu perspektifi müziğinde yansıtmıştır.
“Bozkırın Tezenesi” olarak anılan Neşet Ertaş, 25 Eylül 2012 tarihinde İzmir’de tedavi gördüğü özel bir hastanede yaşamını yitirmiştir. Ertaş, ardında büyük bir miras bırakmıştır. Onun eserleri, sadece müzikle sınırlı kalmayıp, Türk toplumunun kültürel değerlerini ve toplumsal hafızasını da yansıtmaktadır.
Neşet Ertaş, müziğiyle Anadolu’nun ruhunu taşımış, halkın sesi olmuş ve bu özelliğiyle unutulmaz bir isim olmuştur.
NEŞET ERTAŞ'IN ESERLERİ
Tek parçalar
- 1957 - Neden Garip Garip Ötersin Bülbül
- Çoban
1957-1979 Yılları arasında kendisinin bile bilmediği birçok plak albüm yapmıştır.
Bazıları şunlardır;
- Hareli Gelin
- Halay Havası
- Varıp Bir Kız On Yaşına Değince
- Şeytanın Atına Binip Yeldirme
- Bir Leyla Misali
- Yardan Tatlısı Bulunmaz
- Engeller Koymuyor Yar Sana Varsam
- Ceylan
- Vefasız Yar Aşkına (vay bana vah bana)
- Kıbrıs Destanı (Kıbrıs Barış Harekatından Sonra Yazmış Olduğu Türküsü)
- Giyindim Kuşandım Gittim Düğüne
- Aşk Elinden Ağlayan
- Sar Leyla Leyla(ayrıldığı karısına yazmıştır)
- Hasta Düştüm
- Tor Şahin Misali
- Uyma Sakın
Albümleri
- 1957 - Neden Garip Garip Ötersin Bülbül
- 1960 – Gitme Leylam
- 1979 – Türküler Yolcu
- 1985 - Sazlı Oyun Havaları
- 1987 - Türkülerle Yaşayan Efsane Deyişler Bozlaklar Türküler
- 1988 – Gönül Ne Gezersin Seyran Yerinde
- 1988 – Kendim Ettim Kendim Buldum
- 1988 – Kibar Kız
- 1989 – Hapishanelere Güneş Doğmuyor
- 1989 – Sazlı Sözlü Oyun Havaları
- 1990 – Gel Gayri Gel
- 1992 - Şirin Kırşehir
- 1993 – Kova Kova İndirdiler Yazıya
- 1995 – Seçmeler 2
- 1995 – Seçmeler 3
- 1995 – Seher Vakti
- 1995 – Altın Ezgiler 3
- 1995 – Benim Yurdum
- 1997 - Nostalji 1
- 1998 - Ölmeyen Türküler 2
- 1999 - Ölmeyen Türküler 3
- 1998 – Gönül Yarası
Neşet Ertaş Külliyatı (15 serilik)
- 1999 – Zülüf Dökülmüş Yüze 1 Kayıt tarihi:1969-1974
- 1999 – Gönül Dağı 2 Kayıt tarihi: 1969-1974
- 1999 – Mühür Gözlüm 3 Kayıt tarihi: 1969-1974
- 1999 – Zahidem 4
- 1999 - Neredesin Sen
- 2000 - Garibin Dünyada Yüzü Gülemez 5 Kayıt tarihi: 1969-1974
- 2000 - Niye Çattın Kaşlarını 6 Kayıt tarihi: 1969-1974
- 2000 - Çiçekdağı 7 Kayıt tarihi: 1969-1974
- 2000 - Ayaş Yolları 8
- 2000 - Sevsem Öldürürler 9 Kayıt tarihi: 1974-1986
- 2000 - Ağla Sazım 10 Kayıt tarihi: 1974-1986
- 2000 - Hata Benim 11
- 2001 - Dostlara Selam 12
- 2001 - Sabreyle Gönül 13
- 2002 - Yar Gönlünü Bilenlere 14
- 2002 - Vay Vay Dünya 15
- 2003 - Gurban Olduğum
- 2008 - Neşet Ertaş 2008
NEŞET ERTAŞ BELGESELİ: GARİP
Yönetmenliğini Can Dündar'ın yaptığı, Neşet Ertaşın hayatını ''Bir Ayrılık'', ''Bir Yoksuzluk'', ''Bir ölüm'' olarak üç ana başlıkta toplayan "Garip" belgeseli Anadolu'dan çıkan bu saz ve söz ustasının o garip başına yolda neler geldiğini anlatır.