İspanyol ressam Pablo Picasso'nun 1901 yılında yaptığı bir tablo, neredeyse 125 yıl sonra, sanat tarihçileri tarafından incelenen bir teknoloji sayesinde gizli bir portreyi ortaya çıkardı. Resmin yüzeyinin altına gizlenmiş bir kadın portresi, Londra’daki Courtauld Sanat Enstitüsü'nde yapılan X-ray ve kızılötesi görüntüleme sayesinde gün yüzüne çıktı. Bu keşif, Picasso'nun sanat kariyerinde önemli bir dönemi işaret ediyor.
Kadın Portresi: Kimliği Hala Belirsiz
Kadının kimliği konusunda hâlâ net bir bilgi bulunamasa da, portre, Picasso'nun Mavi Dönem'inin izlerini taşıyor. 1901'de Paris’te resmedilen bu gizemli kadının, o dönemin moda saç stilini taşıyan bir figür olduğu gözlemleniyor. Ancak sanat tarihçileri, bu kadının kimliğini belirlemeye yönelik çabalarına rağmen, portre hala "anonim model" olarak kalabilir.
![](https://www.iscihaber.net/uploads/upload-image/2025/2/1739279039145-image.jpg)
Barnaby Wright, "Kadın model, Picasso'nun bir arkadaşı, sevgilisi veya yalnızca bir modellik yapan birisi olabilir. Ancak kimliği konusunda kesin bir şey söylemek şu an için zor." şeklinde açıklamada bulundu.
Picasso'nun Mavi Dönem'inin başlangıcına işaret eden bu keşif, sanatçının hayatında önemli bir dönüm noktasını simgeliyor. Kardeşi Carlos Casagemas'ın trajik intiharı sonrası Picasso, bu dönemde kasvetli renkler ve melankolik temalarla daha karanlık bir sanat dili geliştirdi. Kadın portresinin gizlenmesi, Picasso'nun sanatındaki değişimin bir yansıması olabilir.
Eserin Yeniden İşlenmesi Bir Görüntünün Evrimi mi?
Wright, tabloyu inceledikçe, Picasso'nun tuvali birkaç kez yeniden işlediğini fark etti. Sanatçı, bir figürün üzerine başka bir figür çizerken, aslında kendi tarzını geliştiriyor ve farklı görüntüleri birleştiriyordu. Bu süreç, Picasso’nun sanatını şekillendiren önemli bir teknik olmuştur. X-ray ve kızılötesi görüntüleme sayesinde, tablonun altında ne olduğunu öğrenmek mümkün oldu ve bu, eserin yeniden işlenmiş yapısının anlaşılmasına olanak tanıdı.
Röntgen görüntüleri sayesinde, Picasso'nun tuvali birkaç kez değiştirdiği ve üzerinde birçok farklı figürün olduğu açıkça ortaya çıktı. Bu teknik, sanatçının yaratıcı sürecini ve eserine nasıl yaklaştığını daha iyi anlamamıza yardımcı oldu. Wright, "Picasso, tuvali temizlememiş, yalnızca önceki figürü başka birine dönüştürerek bir tür sanatsal deney yapmış gibi görünüyor" dedi.